De kleurentocht
Eerst en vooral wordt een tint bepaald door zijn
helderheid. In de verf wordt dit vertaald in zwart en wit. In
een fel belichte partij zit wit bijgemengd. Een oppervlakte in
de schaduw gaat naar het zwarte toe
Een eenvoudig principe.
Maar toen kwam de kleur...
In het kleursysteem van de inkt en de verf zijn
de primaire kleuren, magenta, geel en cyaan. Kunstschilders gebruiken
echter als primaire kleuren rood, geel en blauw. Dit is een gevolg
van de historische ontwikkeling van de kleurenleer. Op het moment
dat deze werd ontdekt, waren er maar twee lichtechte
pigmenten voorhanden: vermiljoen, uit het gesteente cinnaber gewonnen,
en ultramarijn uit lapis lazuli, een gesteente dat van over de
zee... "outre mer" of "ultra marijn" moest
komen (vanuit Afghanistan). Deze historische situatie leverde
geen problemen op voor de kleurmenging want ook deze twee kleuren
in combinatie met citroengeel volstonden om bijna alle andere
kleuren te bekomen. De menging van twee primaire kleuren (of bij
de primaire kleuren aanleunende mengkleuren: rood, geel en blauw)
geeft een secundaire kleur (oranje, groen of paars). Voor elke
hoofdkleur is één van die secundaire kleuren "complementair",
namelijk de menging van de twee andere hoofdkleuren. Zo wordt
de complementaire kleur van blauw gevormd door de menging van
rood en geel, wat oranje geeft. Indien een primaire kleur naast
zijn complementaire geplaatst wordt (blauw naast oranje), dan
nemen wij dit waar als een sterk kleurcontrast. Het merkwaardige
is nu dat een kleur in de schaduw zijn complementaire bevat!
Tentoonstelling Aeropolis, Schaarbeek
Dankzij de bereidwillige medewerking van Ludwig
Shack en het personeel van het 'Huis van de Arbeid' werd de benedenverdieping
van Aeropolis omgetoverd tot expositieruimte van 4 mei tot 4 juli
2007.
De vitrines, Gent
Ook Linx+
liet mij toe enkele werken tentoon te stellen in hun "Vitrines",
gedurende heel de maand maart 2008. Met dank aan Inez Philippaerts!
Te koop
Download hier de prijslijst van "hoofkleuren":
prijslijst.